.jpg)
Voor docenten
Impact for a better society
Results Partnerday
🔹 Sessie 2 – Hoe verbinden we docenten beter aan LC’s?
In de tweede sessie stond de rol van docenten centraal. De groep formuleerde concrete aanbevelingen om docenten actiever en duurzamer te betrekken:
-
Geef docenten een formele rol binnen de LC’s.
-
Plan structureel tijd in voor docenten om actief deel te nemen.
-
Maak LC-activiteiten studiepuntenwaardig (bijv. via electives met ECTS).
-
Sluit aan bij actuele, relevante thema’s die voor zowel studenten als docenten van waarde zijn.
-
Zorg voor zichtbaarheid van LC’s binnen de opleidingen.
-
Ondersteun docenten in de overgang naar deze nieuwe manier van leren.
Dit geeft ons heldere handvatten om werk te maken van verankering van LC’s in het curriculum.
🔹 Sessie 1 – Wat verbindt ons als stakeholders?
Sessie 1 betrof het verkennen van de gedeelde waarden onder de bedrijven die aangesloten zijn bij de Learning Communities. Uit de sessie kwam een top 10 naar voren die het gemeenschappelijke vertrekpunt van samenwerking mooi samenvat (op willekeurige volgorde):
-
Competentieontwikkeling (skilledness)
-
Potentieel talent aantrekken
-
Ontwikkelen en behouden van eigen talent
-
Flexibiliteit (tijd als voorwaarde)
-
Plezier & inspiratie bieden aan studenten
-
Plezier hebben in het begeleiden van jonge mensen
-
Zingeving en strategie
-
Innovatie
-
Duurzaamheid
-
Samenwerking & communicatie
Daarnaast hebben we de relevantie van thema’s in kaart gebracht. Wat vinden partners écht belangrijk?
Zeer belangrijk:
-
Kennisdeling binnen LC’s
-
Capaciteitsopbouw & opleiding van studenten/werknemers
-
Netwerkuitbreiding en het opbouwen van partnerschappen
-
Bijdragen aan reputatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid (m.b.t. duurzaamheid)
-
Erkennen van contextverschillen tussen bedrijven (ziekenhuis ≠ start-up)
-
Zingeving & strategische afstemming op de scope van het bedrijf
Minder belangrijk:
-
Kostenbesparingen of winstgevendheid
-
Oplossen van bedrijfsproblemen als directe doelstelling
-
Deze input helpt ons scherp te houden waar de echte meerwaarde van LC’s ligt volgens onze partners.
🔹 Sessie 3 – Hoe versterken we de rol van kennisinstellingen?
De derde sessie draaide om de samenwerking tussen kennisinstellingen onderling en met het werkveld. Door middel van een SWOT-analyse identificeerden we de volgende inzichten:
.png)
Upcoming events
Kick-off Q2
10-10-2025
Pulse Square
We will kick-off our quarter on the 10th at Pulse.
See you from 13:30 - 16:00
Learning Communities
Ben jij docent die werkzaam is in het MBO/HBO/WO en wil jij studenten een leeromgeving bieden die effectief is?
Dat kan door een actieve rol te spelen in het begeleiden van studenten in Learning Communities.
Learning communities zijn de motor van innovatieve ontwikkelingen. Professionals uit bedrijven, overheden en NGO’s werken in Learning Communities samen met onderzoekers, docenten en studenten uit kennisinstellingen. In Learning Communities wordt geleerd, gewerkt en geïnnoveerd in kleine groepjes van 5/6 personen vanuit een gezamenlijk belang. Het doel is om kennis te ontwikkelen en delen en oplossingen te zoeken voor complexe maatschappelijke problemen.

Waarom deelnemen aan een Learning Community als docent?

Impact op het Onderwijs
Verhoog de kwaliteit en relevantie van onderwijs door praktijkgericht en probleemgestuurd leren te integreren in je (project)vak. Door deel te nemen aan Learning Communities kan je de curricula verbeteren en studenten beter voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst.

Professionele Ontwikkeling
Werk samen met een diverse groep professionals en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied.

Interdisciplinaire Samenwerking
Profiteer van de interdisciplinaire aard van Learning Communities. Werk samen met experts uit verschillende domeinen en verrijk je eigen kennis en vaardigheden door nieuwe perspectieven te verkennen.

Netwerk
Learning Communities bieden een unieke kans voor voortdurende professionele groei en het uitbreiden van je netwerk.
Aan de slag!
Hoe begeleid je studenten in een Learning Communities?
Integreer een Challenge van een Learning Community in projectvakken, stages, minors, of afstudeerprojecten waardoor nieuwe opdrachten steeds weer uit de Learning Communities komen door een voortdurende interactie van de Learning Communities met de maatschappij.
Speel een actieve rol als begeleider. Help studenten bij het formuleren van hun leerdoelen en het ontwikkelen van hun projecten binnen de learning community.
Betrek relevante stakeholders zoals bedrijven, overheden en NGO’s. Hun input en samenwerking zijn essentieel voor het succes van de Learning Community en bieden studenten een rijkere leerervaring.



What We Provide
01
Project Design
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
02
Construction Management
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
03
Site Evaluation
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
04
Construction
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
05
Cost Modeling
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.


























