top of page
medical v2.png

De Learning Community

Sustainable Healthcare

Aanleiding

De klimaatcrisis is de grootste bedreiging voor de volksgezondheid.

Klimaatverandering en milieuverontreiniging leiden tot steeds meer en andersoortige zorgvragen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld infectieziekten en hittestress. In Nederland is de zorgsector verantwoordelijk voor 7% van de uitstoot van broeikasgassen, 4% van het afval en 13% van het grondstoffenverbruik. Met het leveren van zorg draagt de sector dus bij aan de klimaatcrisis. Het is deze paradox die de zorg wil doorbreken.

Learning Community

Duurzame Zorg

Deze Learning Community richt zich op duurzame gezondheidszorg en interdisciplinaire samenwerking. Dit betekent dat je als onderdeel van een community in contact staat met anderen. Je wisselt informatie uit met medestudenten en geeft elkaar feedback. Ziekenhuizen, leveranciers en inkooporganisaties nemen ook deel aan de Learning Community en geven je professionele feedback. Communicatie is belangrijk bij het uitvoeren van je opdracht, net als het betrekken van anderen bij je onderzoek en het onderhouden van contact met verschillende partijen.

Stakeholders:

  • TU Delft 

  • Zorgservice XL 

  • various Dutch hospitals  

  • Haagse Hogeschool  

  • Hogeschool Utrecht
     

Coaches: 

  • Dr. Bart van Straten (TUD)

  • Jeroen Zoller, MSc (ZorgserviceXL)

  • Vertegenwoordigers vanuit de ziekenhuizen in de regio Zuid Holland

20250130_155003.jpg

Doelstelling

De doelstelling van de Learning Community is bij te dragen aan de Green Deal: Duurzame Zorg

Omdat er op heel veel verschillende manieren naar deze doelstelling toe gewerkt kan worden is besloten gebruik te maken van R-Ladder met circulaire strategieën als kapstok om de verschillende vraagstukken aan op te hangen

Picture1.png

Topic

Design Personal Care Space Unit

Task: Based on recycled materials, work hands on on designing and building parts of a mobile personal care space unit using recycled materials. 

Level: MBO-HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Optimization of Hospital Waste Logistics

Task: Map and optimize hospital waste streams in collaboration with stakeholders such as waste processors, GreenCycl, and logistics companies.
Level: MBO – HBO – HU (project, internship, thesis)

Topic

CO2 Savings with Circular Healthcare

Task: Determine where the most CO2 savings can be realized with circular healthcare using Life Cycle Assessment.
Level: WO (project, internship, thesis)

Topic

LCA of Recycling Medical Devices

Task: Calculate the climate impact savings (CO2 emissions) using Life Cycle Assessment (LCA) when recycling single-use and reusable medical devices.
Level: WO Industrial Ecology – Leiden/Delft (project, internship, thesis)

Topic

CRM Harvesting from Medical Waste for Electronics

Task: Investigate which type of CRM material can be harvested from a medical waste stream for use in consumer electronics (e.g., phones).
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

CAD Product Designs from Medical Waste

Task: Create three CAD drawings for product designs made from medical waste (polypropylene, PET, or stainless steel).
Level: MBO – HBO (project, internship)


Topic

Legal Adjustments for Climate Goals

Task: Identify legislative changes needed to achieve climate targets: 55% CO2 reduction by 2030 and climate neutrality by 2050.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Legal Barriers for Recycling Medical Waste

Task: Map out legal barriers, including guidelines and required permits, for collecting, recycling, and processing potentially contaminated medical waste.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Market Research for Recycled Medical Waste Products

Task: Conduct market research among the medical industry, hospitals, and care institutions to identify product demand as a basis for designing products from recycled medical waste. Distinguish between CE and non-CE products.
Level: MBO – HBO (project, internship

Topic

Heat Recovery System After Chemical Disinfection

Task: Design a system for heat recovery after chemical disinfection and autoclaving in hospitals in collaboration with Miele/SteelCo.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

CAD Designs of Recycled Products for SEMICON and Hospitals

Task: Create CAD drawings in Inventor or SolidWorks of at least three products made from recycled polypropylene, PET, or stainless steel suitable for SEMICON companies and/or hospitals.
Level: MBO – HBO (project, internship

Topic

Safe Handling of Contaminated Medical Waste

Task: Design a safe method to place medically contaminated waste on the NGR conveyor belt without human contact.
Level: MBO – HBO – WO (internship, thesis)

Topic

Recycling Plan for SEMICON, Defense, and Medical Applications

Task: Create a plan, in consultation, for which recycled materials can be used in SEMICON, defense, or medical products.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Skills and Training Needs in Medical Mechatronics, Energy Transition, and SEMICON

Task: Conduct market research to determine which skills are needed in the medical mechatronics, energy transition, and SEMICON industries in the Netherlands. Identify modules for an online course and talent development.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

PCB Clamping Method Design

Task: Design a clamping method for printed circuit boards that allows valuable materials to be harvested.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Design Plan Using CRMs as Raw Materials

Task: Create a plan for possible designs where critical raw materials (CRMs) are used as raw materials.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)


Topic

Harvesting Cobalt and Gold from Soft Assemblies

Task: Develop a method to harvest and reuse materials like cobalt and gold from soft assemblies for use by semiconductor companies such as ASML.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)

Topic

Market Research on CRM Waste in Dutch Hospitals

Task: Conduct market research on the amount of critical raw material (CRM) waste present in Dutch hospitals.
Level: MBO – HBO (project, internship)

Topic

Prototype Dust-Free Storage Bins for CRMs

Task: Design and prototype bins where critical raw materials can be stored dust-free per material type.
Level: MBO – HBO (project, internship)

Topic

Consumer Behavior and Climate Goals

Task: Investigate how consumer behavior can be aligned with climate targets.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)

What We Provide 

01

Project Design

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

02

Construction Management

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

03

Site Evaluation

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

04

Construction

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

05

Cost Modeling

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

Platform

Op de website www.evengroenevrienden.nl kunnen (potentiele) stakeholders algemene informatie vinden over alle beschikbare Learning Communities. Via de website kunnen ook vraagstukken aangeleverd worden.

Er wordt gewerkt aan een platform waar vanuit stakeholders, studenten en onderwijstellingen met elkaar in verbinding kunnen komen en deliverables kunnen uploaden. Het online educatie platform van EdX zal hierbij de basis vormen. Zodra dit platform af is, wordt er op deze pagina naar verwezen.

Projectorganisatie & Communicatie

De projectorganisatie van deze LC wordt gevormd door Linette Bossen en Bart van Straten. Linette Bossen is de projectleider van projecten “Streetwise: learning with society” en “ET-TLC: Energy Transition – Talent in Learning Communities”. Vanuit deze projecten zijn de Learning Communities binnen Even Groene Vrienden ontstaan. Bart van Straten is een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire gezondheidszorg. Hij is verbonden aan het bedrijf Van Straten Medical en aan verschillende onderwijs- en overheidsgerelateerde instellingen. Hun rol is het faciliteren van de verschillende co-creatie sessies en partnersessies en de daar bijhorende communicatie, het up to date houden van het platform en de leerroute.

Wat wordt er verwacht van studenten

Een student moet voldoen aan de eisen van het vak waar binnen je een opdracht voor de LC uitvoert (zelf waarborgen en afstemmen met betrokken docent.


Wat wordt er verder verwacht van studenten:

  • Twee reflectie vragenlijsten invullen voorafgaand aan deelname en achteraf (voor intern onderzoek)

  • Bijwonen van 2 co creatie sessies.

  • Bijwonen van sprintsessies met mede studenten.

  • Presentatie geven op partnersessie

  • Reflectieverslag schrijven

IMG_4265.jpeg

Our partners.

oknc.png
greencycl_logo.jpeg
gemdelft.png
logo_bart.jpg
mborijn land.png
logo_large.jpeg
johnsen.jpg
Zorgservice XL.png
HU.png
ministerie-vws-vierkant.jpg
646-umc-utrecht-1.jpg
tu_2.png
20250123_130923.jpg

Stakeholders & Bijeenkomsten

We organiseren 2 keer per jaar een partnersessie waarin studenten middels pitches hun resultaten delen. Het is belangrijk dat alle deelnemers hierbij aanwezig zijn voor zinnige discussies. Deze vinden hoogstwaarschijnlijk plaats in mei, september en januari.

Tussendoor worden co-creatiesessies georganiseerd waar studenten en stakeholders van een specifiek onderwerp samenkomen om de opdracht te bespreken. In iedere ronde van 10 weken staan minimaal 2 co-creatiesessies gepland, elk van ongeveer 2 uur. Het is belangrijk dat organisaties die willen meedoen, zich committeren aan deze sessies.

Wat wordt er verder verwacht van stakeholder:

  • Bijwonen van 2 onderwerp specifieke co-creatie bijeenkomsten per jaar

  • Bijwonen van de partnersessies

  • Faciliteren studenten bij hun onderzoek, bijvoorbeeld in vergaderruimtes, bij interviews, begeleiding, contacten, meelopen in een ziekenhuis

  • In het geval er JIP studenten meedoen aan de LC is er en coach beschikbaar vanuit de organisatie (zie bijlage Joint Interdisciplinary Project)

bottom of page