
De Learning Community
Sustainable Healthcare
Aanleiding
De klimaatcrisis is de grootste bedreiging voor de volksgezondheid.
Klimaatverandering en milieuverontreiniging leiden tot steeds meer en andersoortige zorgvragen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld infectieziekten en hittestress. In Nederland is de zorgsector verantwoordelijk voor 7% van de uitstoot van broeikasgassen, 4% van het afval en 13% van het grondstoffenverbruik. Met het leveren van zorg draagt de sector dus bij aan de klimaatcrisis. Het is deze paradox die de zorg wil doorbreken.

Learning Community
Duurzame Zorg
Deze Learning Community richt zich op duurzame gezondheidszorg en interdisciplinaire samenwerking. Dit betekent dat je als onderdeel van een community in contact staat met anderen. Je wisselt informatie uit met medestudenten en geeft elkaar feedback. Ziekenhuizen, leveranciers en inkooporganisaties nemen ook deel aan de Learning Community en geven je professionele feedback. Communicatie is belangrijk bij het uitvoeren van je opdracht, net als het betrekken van anderen bij je onderzoek en het onderhouden van contact met verschillende partijen.
Stakeholders:
-
TU Delft
-
Zorgservice XL
-
various Dutch hospitals
-
Haagse Hogeschool
-
Hogeschool Utrecht
Coaches:
-
Dr. Bart van Straten (TUD)
-
Jeroen Zoller, MSc (ZorgserviceXL)
-
Vertegenwoordigers vanuit de ziekenhuizen in de regio Zuid Holland

Doelstelling
De doelstelling van de Learning Community is bij te dragen aan de Green Deal: Duurzame Zorg
Omdat er op heel veel verschillende manieren naar deze doelstelling toe gewerkt kan worden is besloten gebruik te maken van R-Ladder met circulaire strategieën als kapstok om de verschillende vraagstukken aan op te hangen
Topic
Design Personal Care Space Unit
Task: Based on recycled materials, work hands on on designing and building parts of a mobile personal care space unit using recycled materials.
Level: MBO-HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Optimization of Hospital Waste Logistics
Task: Map and optimize hospital waste streams in collaboration with stakeholders such as waste processors, GreenCycl, and logistics companies.
Level: MBO – HBO – HU (project, internship, thesis)
Topic
CO2 Savings with Circular Healthcare
Task: Determine where the most CO2 savings can be realized with circular healthcare using Life Cycle Assessment.
Level: WO (project, internship, thesis)
Topic
LCA of Recycling Medical Devices
Task: Calculate the climate impact savings (CO2 emissions) using Life Cycle Assessment (LCA) when recycling single-use and reusable medical devices.
Level: WO Industrial Ecology – Leiden/Delft (project, internship, thesis)
Topic
CRM Harvesting from Medical Waste for Electronics
Task: Investigate which type of CRM material can be harvested from a medical waste stream for use in consumer electronics (e.g., phones).
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
CAD Product Designs from Medical Waste
Task: Create three CAD drawings for product designs made from medical waste (polypropylene, PET, or stainless steel).
Level: MBO – HBO (project, internship)
Topic
Legal Adjustments for Climate Goals
Task: Identify legislative changes needed to achieve climate targets: 55% CO2 reduction by 2030 and climate neutrality by 2050.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Legal Barriers for Recycling Medical Waste
Task: Map out legal barriers, including guidelines and required permits, for collecting, recycling, and processing potentially contaminated medical waste.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Market Research for Recycled Medical Waste Products
Task: Conduct market research among the medical industry, hospitals, and care institutions to identify product demand as a basis for designing products from recycled medical waste. Distinguish between CE and non-CE products.
Level: MBO – HBO (project, internship
Topic
Heat Recovery System After Chemical Disinfection
Task: Design a system for heat recovery after chemical disinfection and autoclaving in hospitals in collaboration with Miele/SteelCo.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
CAD Designs of Recycled Products for SEMICON and Hospitals
Task: Create CAD drawings in Inventor or SolidWorks of at least three products made from recycled polypropylene, PET, or stainless steel suitable for SEMICON companies and/or hospitals.
Level: MBO – HBO (project, internship
Topic
Safe Handling of Contaminated Medical Waste
Task: Design a safe method to place medically contaminated waste on the NGR conveyor belt without human contact.
Level: MBO – HBO – WO (internship, thesis)
Topic
Recycling Plan for SEMICON, Defense, and Medical Applications
Task: Create a plan, in consultation, for which recycled materials can be used in SEMICON, defense, or medical products.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Skills and Training Needs in Medical Mechatronics, Energy Transition, and SEMICON
Task: Conduct market research to determine which skills are needed in the medical mechatronics, energy transition, and SEMICON industries in the Netherlands. Identify modules for an online course and talent development.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
PCB Clamping Method Design
Task: Design a clamping method for printed circuit boards that allows valuable materials to be harvested.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Design Plan Using CRMs as Raw Materials
Task: Create a plan for possible designs where critical raw materials (CRMs) are used as raw materials.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Harvesting Cobalt and Gold from Soft Assemblies
Task: Develop a method to harvest and reuse materials like cobalt and gold from soft assemblies for use by semiconductor companies such as ASML.
Level: MBO – HBO – WO (project, internship, thesis)
Topic
Market Research on CRM Waste in Dutch Hospitals
Task: Conduct market research on the amount of critical raw material (CRM) waste present in Dutch hospitals.
Level: MBO – HBO (project, internship)
Topic
Prototype Dust-Free Storage Bins for CRMs
Task: Design and prototype bins where critical raw materials can be stored dust-free per material type.
Level: MBO – HBO (project, internship)
Topic
Consumer Behavior and Climate Goals
Task: Investigate how consumer behavior can be aligned with climate targets.
Level: HBO – WO (project, internship, thesis)


What We Provide
01
Project Design
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
02
Construction Management
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
03
Site Evaluation
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
04
Construction
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
05
Cost Modeling
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
Platform
Op de website www.evengroenevrienden.nl kunnen (potentiele) stakeholders algemene informatie vinden over alle beschikbare Learning Communities. Via de website kunnen ook vraagstukken aangeleverd worden.
Er wordt gewerkt aan een platform waar vanuit stakeholders, studenten en onderwijstellingen met elkaar in verbinding kunnen komen en deliverables kunnen uploaden. Het online educatie platform van EdX zal hierbij de basis vormen. Zodra dit platform af is, wordt er op deze pagina naar verwezen.
Projectorganisatie & Communicatie
De projectorganisatie van deze LC wordt gevormd door Linette Bossen en Bart van Straten. Linette Bossen is de projectleider van projecten “Streetwise: learning with society” en “ET-TLC: Energy Transition – Talent in Learning Communities”. Vanuit deze projecten zijn de Learning Communities binnen Even Groene Vrienden ontstaan. Bart van Straten is een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire gezondheidszorg. Hij is verbonden aan het bedrijf Van Straten Medical en aan verschillende onderwijs- en overheidsgerelateerde instellingen. Hun rol is het faciliteren van de verschillende co-creatie sessies en partnersessies en de daar bijhorende communicatie, het up to date houden van het platform en de leerroute.
Wat wordt er verwacht van studenten
Een student moet voldoen aan de eisen van het vak waar binnen je een opdracht voor de LC uitvoert (zelf waarborgen en afstemmen met betrokken docent.
Wat wordt er verder verwacht van studenten:
-
Twee reflectie vragenlijsten invullen voorafgaand aan deelname en achteraf (voor intern onderzoek)
-
Bijwonen van 2 co creatie sessies.
-
Bijwonen van sprintsessies met mede studenten.
-
Presentatie geven op partnersessie
-
Reflectieverslag schrijven

Our partners.













Stakeholders & Bijeenkomsten
We organiseren 2 keer per jaar een partnersessie waarin studenten middels pitches hun resultaten delen. Het is belangrijk dat alle deelnemers hierbij aanwezig zijn voor zinnige discussies. Deze vinden hoogstwaarschijnlijk plaats in mei, september en januari.
Tussendoor worden co-creatiesessies georganiseerd waar studenten en stakeholders van een specifiek onderwerp samenkomen om de opdracht te bespreken. In iedere ronde van 10 weken staan minimaal 2 co-creatiesessies gepland, elk van ongeveer 2 uur. Het is belangrijk dat organisaties die willen meedoen, zich committeren aan deze sessies.
Wat wordt er verder verwacht van stakeholder:
-
Bijwonen van 2 onderwerp specifieke co-creatie bijeenkomsten per jaar
-
Bijwonen van de partnersessies
-
Faciliteren studenten bij hun onderzoek, bijvoorbeeld in vergaderruimtes, bij interviews, begeleiding, contacten, meelopen in een ziekenhuis
-
In het geval er JIP studenten meedoen aan de LC is er en coach beschikbaar vanuit de organisatie (zie bijlage Joint Interdisciplinary Project)



























